Okupljanje muslimana u skupine kako bi organizovano i, medusobno se potpomažuci, pozivali u Allahovu vjeru, jedan je od najvažnijih faktora koji vode ostvarivanju ciljeva Islama. To je najsigurniji nacin za samog daiju da prenese ljudima istinu zato što ima oko sebe one koji ga podržavaju i fizicki i psihicki. I poslanici su pozivali na taj nacin, tj. uvijek su pokušavali da pronadu sebi pomocnike u širenju objave, tako da vidimo Musa, a.s., kako moli Allaha, dž.š.: "...I podaj mi za pomocnika iz porodice moje, Haruna, brata moga, osnaži me njime i ucini drugom u zadatku mome, da bismo te mnogo hvalili, i da bismo te mnogo spominjali." (Prijevod znacenja - Et-Taha, 29.-34.)
Na kraju znamo da je i Muhammed, a.s., ucinio hidžru u Medinu samo zbog pomoci koju su mu obecale ensarije, tako da vidimo da je organizovano i udruženo pozivanje u Allahovu vjeru jedan od sunneta svih poslanika.
Medutim, koliko ce rad te skupine biti u skladu sa Šerijatom, prije svega ovisi o ucenosti njihovih voda, pojedinaca, situacije u kojoj se nalaze tako da svaka davetska skupina ima svoje karakteristicne osobine koje je cine u manjoj ili vecoj mjeri razlicitim od ostalih.Ta razlicitost može biti pogubna za davetski rad svih skupina na jednom podrucju ukoliko se pojave neznalice kojima je interes džemata ili skupine kojoj oni pripadaju na prvom mjestu, dok su globalni interesi Islama stvari o kojima takvi uopšte ne razmišljaju. Potrebno je pojasniti pravi smisao tog davetskog vida udruživanja, kako pojedinci ne bi gubili svoja dobra djela narušavajuci cast drugim muslimanima, koji iskreno pozivaju Allahu, dž.š., a jedini im je grijeh što nisu u istom džematu.
Šejhu-l-Islam Ibn Tejmijje kaže: "Ukoliko su se okupili (razlicite skupine) na onome što su naredili Allah i Njegov Poslanik, bez dodavanja ili oduzimanja od toga, oni su tada mu'mini koji imaju svoja prava i dužnosti. Medutim, ukoliko na to nešto dodaju ili oduzmu, poput slijepe privrženosti svojoj skupini, bila ona na istini ili na neistini, ili poput suprotstavaljnja onome ko nije u njihovoj skupini, svejedno, bio on na istini, ili na neistini, tada to biva dijeljenje na strane koje prezire i Allah i Njegov Poslanik." (El-Fetava 11/ 92-93) Ovi drugi postupaju po džahilijetskom pravilu: "Brani svoga pa makar bio i kriv". Islam svim ljudima sudi pravedno i oni koji slijepo iskazuju svoju privrženost nekoj skupini, cak i u stvarima koje nisu istina, tim svojim postupkom negiraju privrženost Islamu. Allah, dž.š., kaže: "Tebe se ništa ne ticu oni koji su vjeru svoju raskomadali u stranke se podijelili. Allah ce se za njih pobrinuti." (Prijevod znacenja- El-En'am, 159.)
Iz ovoga vidimo da svako iskazivanje pripadnosti bilo cemu koje bi moglo voditi u grijeh, novotariju i tome sl. biva zabranjenim u Islamu.
Medutim, moramo napomenuti da postoje tri vrste pripadnosti:
2. Dozvoljena, poput pripadnosti nekoj zemlji ili porodici.
Ove dvije prve mogu prerasti u trecu ukoliko budu uzrok za cinjenje grijeha. Najbolji primjer za to je dogadaj koji se desio za vrijeme Poslanika, s.a.v.s., a prenosi ga Džabir ibn Abdullah, r.a., koji kaže da su se jednom prilikom potukla dva mladica, jedan muhadžir a drugi ensarija, pa je svaki od njih pozvao svoju skupinu u pomoc (jedan je dozivao muhadžire a drugi ensarije) kada je Poslanik, s.a.v.s., izašao, uzviknuo je: "Šta je ovo? Zar džahilijetski poziv?" Pa mu odgovoriše: "Ne, Poslanice. To su se samo dva mladica potukla pa je jedan udario drugoga." Na to mu Poslanik rece: "Neka covjek pomogne svoga brata bio zalim ili mazlum. Ako je zalim, onda neka ga sprijeci u nasilju i to je njemu pomoc, a ako je mazlum, neka ga pomogne." (Muslim)
Vecina ljudi koji imaju tu slijepu privrženost svojoj skupini. Tako postupaju zato što vjeruju da je svaki stav koji zauzima njihova skupina apsolutna istina. Oni ne mogu prihvatiti cinjenicu da i njihove vode mogu ponekad pogriješiti ili promijeniti mišljenje. Ono što su culi u trenucima kada su se poceli pridržavati islamskih propisa, biva poput direktne objave od Allaha njima i tu "objavu" niko od obicnih smrtnika nema pravo mijenjati. To shvatanje donekle proizilazi iz njihovog nepoznavanja biografija poznatih ucenjaka koji bi automatski mijenjali svoje mišljenje ukoliko bi culi novi dokaz koji nisu prije poznavali, tako da je Imam Šafija promijenio veliki dio svojih fetvi nakon što je saznao nove hadise.
Ibn Tejmijje, opisujuci stanje u svoje vrijeme kaže: "Vidjeceš mnoge ucenike fikha kako uopce ne gledaju u sufije i pobožnjake misleci da su oni samo zabludjele neznalice i smatrajuci da oni nemaju kod sebe nikakvog znanja , a na drugoj strani ceš vidjeti sufije koje ne pridaju bilo kakvu vrijednost šerijatu niti znanju i koji cak misle da je onaj ko se drži šerijata, odsjecen od Allaha i da kod takvih nema ništa sa cime bi se kod Allaha moglo okoristiti. Istina u oba pravca je samo ono sa cime je došao Kur'an i sunnet, a ono što se suprotstavlja Kur'anu i sunnetu je batil." (Iktida'us-siratil-mustekim, 1/273.)
Prenosi se od Omera, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Cvrsto se držite džemata, a cuvajte se razilaženja. Šejtan je sa pojedincem, a od dvojice je dalji, ko želi džennet, neka se drži džemata, a onaj koga dobro njegovo djelo raduje, a njegovo loše djelo žalosti, pa taj je mu'min." (Tirmizi i Hakim koji kaže de je sahih)
Pored ova dva hadisa sunnet je pun primjera u kojima nam Poslanik, s.a.v.s., nareduje da cuvamo džemat i našu pripadnost njemu. Imam Šatibi u svojoj knjizi "El - I'tisam"navodi mišljenja uleme o znacenju rijeci džemat u hadisima Poslanika, s.a.v.s.:
2. To su ucenjaci ovoga ummeta zato što ce ih Allah, dž.š., uzeti za svjedoke protiv ljudi. Ko se razide od onoga na cemu su oni i umre, taj je umro džahilijetskom smrcu. Ovo je mišljenje Abdullaha ibn Mubareka, Ishaka ibn Rahivejha, Buharije, Tirmizija i još nekih ucenjaka selefa.
4. To je džemat svih muslimana u slucaju kada se okupe oko halife i daju mu zakletvu na pokornost. Poslanik, s.a.v.s., je zabranio nepokornost tom halifi i onaj ko mu bude nepokoran, taj je izašao iz okrilja džemata. To je mišljenje imama Taberija.
1. Džemat kao organizacijska tvorevina svih muslimana u slucaju kada sebi izaberu halifu.
Džemat muslimana i džemat od muslimana
Takoder Ibn Abbas prenosi hadis od Poslanika, s.a.v.s.: "Ko vidi kod svog emira stvar koju mrzi, neka bude strpljiv jer, zaista, ko se razide od džemata za pedalj i umre, umro je džahilijetskom smrcu." (Buharija)
Na drugoj strani, hadise o džematu ne možemo posmatrati odvojeno od hadisa koji govore o spašenoj grupi. Poznat je hadis u kom Poslanik, s.a.v.s., kaže da ce se njegov ummet podijeliti na 73 skupine od kojih ce 72 biti u vatri, a samo jedna u džennetu. (Hadis prenosi Ebu Davud, Darimi i Ahmed, a Šatibi i Albani kažu da je sahih)
U jednom rivajetu je Poslanik, s.a.v.s., upitan o osobinama te spašene skupine, pa je rekao: "Oni koji su na onom na cemu sam ja i moji ashabi." Šatibi kaže da su spašena grupa oni koji steknu iste osobine koje je imao Poslanik, s.a.v.s., i njegovi ashabi. Onaj ko ima te osobine, taj je sa njima u džematu, kao i sa svakim ucenjakom ili muslimanom koji ima te osobine. To je džemat nad kojim je Allahova milost i ko napusti taj džemat, time je napustio slijedenje Poslanika u njegove upute, cime je skinuo i omcu Islama sa svoga vrata. Džematom se može nazvati i pojedinac ukoliko se jedino on pridržava vjere u svojoj okolini kao što kaže Mes'ud r.a : "Džemat su oni koji se pridržavaju pokornosti Allahu, dž.š, pa makar to bio samo ti (kao pojedinac)."